איך כותבים תוכן לאתרים

תוכן עניינים

תוכן עניינים

רוב הלקוחות שלי פונים אלי כי הם לא נהנים לכתוב תוכן עבור העסק שלהם, על אחת כמה וכמה כשמדובר באתר העסקי. העניין הוא, שהתוכן לא יכתוב את עצמו, נכון? אך השאלה הראשונה ששואלים אותי תמיד היא, איך אני יכולה לכתוב על עסק או תחום שאני לא מכירה כלל? זו שאלה מוצדקת לחלוטין. ואם יש משהו שקופירייטרים ואנשי תוכן טובים צריכים לדעת, זה בדיוק זה – לכתוב על נושאים שאין להם מושג לגביהם. זו הסיבה שאני משתמשת בתהליכים מוכחים שמאפשרים לי ללמוד על עסק כדי שאוכל לכתוב עליו היטב. הסוד הוא בתהליך כתיבת תוכן לאתרים. בואו נצלול לתוכו, כדי שתוכלו להבין איך אני עושה את זה.

אך תחילה, בואו נבחן אילו סוגי תוכן לאתרים קיימים, ואיך נדע להתאים את סוג התוכן שמתאים לכל אתר.

ואם חשוב לכם לדעת למה כתיבת תוכן איכותי חשובה לעסק שלכם, אתם מוזמנים להיכנס למאמר שכתבתי בנושא.

אילו סוגי תוכן נפוצים באתרי אינטרנט?

תוכן שיווקי לאתר

אתר אינטרנט נועד לספק מידע, אך במקביל, להניע את הגולש לפעולה – לרכוש מהעסק מוצר או שירות, להשאיר פרטים, להצטרף לרשימת התפוצה וכדומה. יכולים להיות מגוון דפי אתר שיווקיים, ביניהם דף הבית, דף שירותים או דף מוצרים ועוד. דפים אלו יכילו בדרך כלל רכיבי תוכן נוספים: תמונות, סרטונים, אינפוגרפיקה ועוד.

תוכן אינפורמטיבי באתר אינטרנט

אתר אינטרנט אמור לספק אינפורמציה למבקרים. החוכמה היא לשלב את האינפורמציה הרלוונטית בכל דף, כך שתספק את המידע שהמבקרים צריכים בכל רגע נתון. לדוגמה, בדף אודות יופיע מידע כללי על החברה, ובדף מוצרים יופיע מידע על מוצרי החברה. חשוב להדגיש, שגם בדפי המידע חשוב תמיד לשלב קריאה לפעולה שתניע את המבקרים ליצור קשר, לבצע רכישה או להשאיר פרטים.

פוסטים בבלוג האתר

תוכן בבלוג האתר נועד לתת מידע נוסף, לפתוח נושא כלשהו לדיון או לספק מידע נוסף שיכול לעניין את המבקרים באתר. התוכן חייב להיות בעל ערך, ובניגוד לדפי האתר האחרים, פוסטים בבלוג לא תמיד ידברו על העסק עצמו. עם זאת, הם תמיד יהיו קשורים לשירותים או למוצרים שהאתר מציע. ברוב המקרים, הפוסטים בבלוג הם חלק מאסטרטגיית האופטימיזציה למנועי החיפוש וקידום האתר (SEO). מטרת הפוסטים היא לבדר או ללמד את הגולשים תוך שימוש במילות מפתח ספציפיות במאמץ להופיע בתוצאות מנועי החיפוש ולתת מענה לכוונת המשתמשים.

תוכן לאתרים שנוצר על ידי משתמשים

חברות מסוימות מפרסמות באתר תוכן שנוצר על ידי משתמשים, כמו המלצות או ביקורות. תוכן מסוג זה מעודד רכישות באמצעות הוכחה חברתית, שגורמת למשתמשים לבחור בדרך פעולה על ידי חיקוי פעולות של אחרים מתוך המחשבה ש"אם זה טוב בשבילו, זה יהיה טוב גם בשבילי".

תיאור מקרה

חברות עסקיות שפונות לעסקים (B2B) משתמשות לעיתים קרובות בתיאור מקרה כדי להראות כיצד מוצר או שירות מסוימים היטיבו על לקוח שלהם. תיאורי מקרה בדרך כלל בוחנים קשר מסוים עם לקוח, ומראים כיצד מוצר או שירות מסוימים עזרו לו לפתור בעיה או להגיע למטרה מסוימת.

תוכן ניתן להורדה

חברות מסוימות יהפכו תוכן ארוך (כמו ספר אלקטרוני או מדריך כתוב) זמין להורדה בתמורה לפרטי קשר. תוכן מסוג זה יעיל במיוחד עבור חברות שפונות לעסקים  (B2B) או חברות מסחר אלקטרוני. עבור חברות שמשווקות לשוק הפרטי (C2B), התוכן הזה עשוי להועיל כל עוד הוא מספק ערך ספציפי שאינו זמין לגולשים במקורות אינטרנטיים אחרים. לדוגמה, עסק שמציע כלים ומכשירים למטבחים ומציע ספר אלקטרוני עם מתכונים שניתן להכין באמצעות המכשירים שהוא משווק.

תוכן לאתרים – מרכז העזרה

תוכן מרכז העזרה נותן מענה לשאלות נפוצות של לקוחות, ומסייע לגולשים באתר לנווט בכל בעיה או התלבטות פוטנציאלית. זה יכול להגביר את ששביעות רצון הלקוחות והאמון במותג, וכן להפחית את העומס על צוות שירות הלקוחות.

המאפיינים של תוכן טוב באתר אינטרנט

תוכן טוב באתר מספק ערך לקוראים ומקדם את המותג. כדי לעשות זאת טוב, על התוכן להיות ברור, מושך ומותאם לקהלי היעד. הנה סקירה כללית של התכונות שיהפכו את תוכן האתר שלכם לעוצמתי ואיכותי:

  • ברור – הבהירות היא מעל הכל. תוכן מבלבל מתסכל את הקוראים ומונע מעורבות באתר.
  • מלוטש – הצגת תוכן נקי, מהוקצע ונכון מבחינה דקדוקית יכולה להגביר את האמון של הקהל, בעוד שגיאות כתיב, דקדוק ותחביר או שגיאות הקלדה עלולות לפגוע בו.
  • ניתן לעיכול – חברות מעצבות תוכן אתר שקל לצרוך בפלטפורמות הדיגיטליות. מכיוון שמבקרים רבים מתקשים להעמיק בקריאה , התוכן צריך להכיל כותרות אינפורמטיביות, רשימות בולטים ופסקאות קצרות, כדי לספק ערך לקוראים שממהרים או מחפשים פיסות מידע ספציפיות. מהסיבה הזו אני תמיד משלבת במאמרים שלי בבלוג תוכן עניינים, שיקל על הניווט באתר ויאפשר לכם, הקוראים, למצוא את המידע שאתם מחפשים הכי מהר שאפשר.
  • בעל ערך – תוכן אתר טוב מספק ערך – חינוכי או בידורי. תוכן חינוכי מגדיל את בסיס הידע של הקהל בתחום מסוים או מסייע לקורא לפתור בעיה ספציפית. תוכן בידורי משעשע, מניע או מענג את הקורא.

עכשיו, כשהבנו אילו סוגי תוכן מרכיבים את אתרי האינטרנט השונים, ומה המאפיינים של תוכן איכותי, בואו נבחן כיצד התוכן נכתב, ומה החלק של הלקוח בתהליך.

השלבים בכתיבת תוכן לאתרים אינטרנטיים

שלב 1 – יצירת הפרופיל של העסק

כדי לכתוב תוכן לאתר אינטרנט, כזה שעונה על הצרכים ומטרות העסק והאתר, עלי  להבין את העסק, אני חייבת לבנות לו פרופיל עסקי. אני צריכה להבין היבטים חשובים ספציפיים, שעשויים לגרום ללקוח לתהות לראשונה במגוון שאלות, שייתכן שלא השקיע בהן מחשבה מעולם. כן, לא מעט לקוחות אומרים לי, "זו שאלה טובה, אף פעם לא חשבתי על זה, לפחות לא בצורה הזו."

לצורך בניית הפרופיל העסקי אני עשויה לשאול על שירותי או מוצרי החברה, קהלי היעד, היתרונות התחרותיים של העסק ועוד. בין הנושאים העיקריים שאני מתמקדת בהם נמנים מטרות העסק, הפתרונות שהוא מציע, השוק שבו הוא פועל, המתחרים שלו ועוד.

לפעמים, ללקוחות שלי כבר יש פרופיל חברה או מידע כתוב. במקרים אלו אני מבקשת מהם שישתפו אותי בחומרים, ומוסיפה להם את המידע שאספתי בעצמי.

איך אני משתמשת בפרופיל העסקי כדי לכתוב תוכן לאתרים?

אני מעדכנת את המסמך באופן קבוע במידע נוסף שהלקוח מספק לי.

אני נותנת לפרופיל להדריך ולמקד אותי כשאני כותבת. עובדות נשכחות בקלות, לכן אני משתמשת בפרופיל כתזכורת לגבי מה שחשוב בעסק.

שלב 2 – מחקר

כאשר הפרופיל מתועד, אני מתחילה במחקר עצמאי על הנושאים שלמדתי עליהם מהלקוח:

אני בודקת את אתרי האינטרנט של המתחרים ושמה לב למה שהם עושים באינטרנט, וכיצד התוכן שלהם מתקשר עם הלקוחות שלהם.

אני קוראת את החומרים שהלקוח שלח לי, על מנת להבין טוב יותר כיצד המוצרים, הפתרונות והשירותים שלו משפרים את חיי הלקוחות שלו.

אני לומדת על ענף הפעילות של העסק של הלקוח  כדי להבין טוב יותר את המצב בשוק, וכדי שלא יצטרך להסביר את היסודות של העסק שלו שוב ושוב.

כן, זה עוזר אם יש לי ניסיון קודם עם התעשייה של העסק, אבל זה לא מונע ממני ללמוד על תעשיות נוספות, ואף מרגש אותי שיש לי את האפשרות ללמוד דברים חדשים שאינני יודעת, בכל תחום שהוא.

המחקר עשוי לקחת כמה שעות. בשלב הזה, הלקוח לא צריך לעשות דבר, מלבד לענות לי על שאלות נוספות שיצוצו לאורך התהליך, ועליהן נוכל להתכתב בוואטאפ או במייל או לשוחח בטלפון. דרך אגב, המחקר הזה לא מפסיק לעולם, כי בכל פעם שאני עובדים על פרויקט חדש של הלקוח, מתרחש מחקר נוסף. זהו תהליך למידה מתמשך, וככל שנעבוד יותר יחד, כך אבין טוב יותר את העסק.

שלב 3 – כתיבת הטיוטה הראשונה וקבלת משוב מוקדם

עכשיו, כשיש לי את כל המידע והנתונים שלהם אני זקוקה, אני יכולה להתחיל לכתוב.

כן, הכתיבה מתחילה באמצע תהליך הכתיבה של תוכן לאתר אינטרנט, לא בתחילתו. לאורך תהליך הכתיבה אני מתייחסת לכל המידע שברשותי, תוך התמקדות ב- 3 נושאים עיקריים:

  • מטרות האתר
  • היתרונות התחרותיים של העסק
  • הכאבים של קהלי היעד והפתרונות שהעסק מציע

בשלב הזה, אני למעשה ממלאת את דפי האתר בתוכן על סמך העובדות שאספתי והאסטרטגיה העסקית של הלקוח. בשלב הזה עשויות להיות טעויות הקלדה או שיחסרו לטקסטים כותרות, וכל זה על מנת שאוכל לקבל מהלקוח משוב משמעותי.

את המסמכים אני משתפת עם הלקוח, והוא יכול לתקן שגיאות, לדייק מסרים, להוסיף רעיונות חדשים, להעיר ולהאיר. את המשוב ניתן להוסיף ישירות למסמך, בקובץ נפרד, בשיחת טלפון ואפילו בהקלטה בוואטסאפ.

חשוב להבהיר, שיתוף פעולה הוא המפתח כאן. נכון, הלקוח שכר קופירייטר שיעשה את הכתיבה עבורו, אבל קבלת תוכן ללא רבב בניסיון הראשון הוא לא משהו שצריך לצפות לו באופן סביר. כל עסק הוא ייחודי ולא משנה כמה שנות ניסיון יש לי בענף של הלקוח, עדיין איהנה לקבל משוב משמעותי מהלקוח כדי לדייק את התוכן ולהביא לשביעות רצונו.

שלב 4 – מיקרו-קופי

כשמדובר בכתיבת תוכן לאתרים, המלאכה לא מסתיימת בכתיבת התוכן לדפי האתר. בשלב הבא נדרשת מלאכת מיקרו-קופי.

מיקרו-קופי הן המילים שמגיעות לפני ביצוע פעולה, במהלך ביצוע פעולה ולאחר ביצוע פעולה. זו כתיבה שמכוונת לחוויית משתמש איכותית, ואמורה לעזור למשתמשים לנווט באתר בקלות, לדעת איך להשתמש באתר ולהפיק ממנו ערך רב ככל שניתן.

השלב הזה מצריך שינויים ותוספות קטנטנים שעושים הבדל גדול, ויכולים להפיח באתר חיות, ליצור בו ייחודיות, להניע את הגולשים לפעולה ולהפוך אותו למעניין, מיוחד ודינמי, ולכן זה השלב שדורש הבנה שיווקית טובה, ולא רק יכולות כתיבה גבוהות.

שלושת השלבים האחרונים בכתיבת תוכן לאתרים: עריכה, הגהה, מסירה

בהתבסס על המשוב של הלקוח, אני משפרת את התוכן לשלמות ככל האפשר.

עריכה פירושה יישום הערות הלקוח, תיקון העובדות ותיקון כל השגיאות. לאחר מכן, נעשית הגהה על כל הטקסט כדי להבטיח שאין שגיאות דקדוק וכתיב, ולבסוף, העותק הסופי נמסר ללקוח.

כאן מסתיימת מלאכת כתיבת תוכן לאתר האינטרנט של הלקוח, אבל מגוון השירותים שאני מציעה מאפשרת לנו להמשיך יחד – לשווק את העסק, לייצר לו חשיפה, להכניס לקוחות חדשים ולצמוח.

שאלות נפוצות בנושא תוכן לאתרים

באיזו תדירות צריך לעדכן תוכן באתר?

תדירות עדכוני התוכן באתר תלויה בתוכן, בשינויים שחלים בעסק או בתעשייה או בלוח השנה של המותג. במידה ומופיע מידע לא עדכני או מיושן, מומלץ לעדכן אותו בהתאם. באופן כללי, מומלץ לשלב תוכן אלמותי, שרלוונטי לכל עת, במידת האפשר.

כיצד ניתן לבצע אופטימיזציה של תוכן האתר למנועי החיפוש?

כדי לבצע אופטימיזציה מלאה, כדאי להיעזר במקדם SEO מנוסה או באיש תוכן שמבין ויודע כיצד לבצע אופטימיזציה למנוע החיפוש. באופן כללי, כמה מהדברים שחשוב לקחת בחשבון לאופטימיזציה מיטבית הם: שילוב מילות מפתח רלוונטיות, כולל קישורים מועילים לדפי אתר אחרים באתר, כתיבת מטא, תיאורים וכותרות ברורות ותמציתיות, וכן תגיות alt עבור כל התמונות.

כיצד ניתן למדוד את האפקטיביות של תוכן האתר?

תוכן אתר יעיל  יניע את הגולשים להמרה. הגולשים ייצרו קשר, ישאירו פרטים, יבצעו רכישה או יבקשו מידע נוסף. פרט לכך, מדדים שונים יכולים לספק אינדיקציה באשר לאיכות התוכן, ביניהם זמן השהייה בעמוד, עומק הגלילה, שיעורי היציאה מדף הכניסה, שיתופים ואזכורים חברתיים, קישורים נכנסים ועוד. חשוב לציין, שהמדדים האלו קשורים קשר ישיר לקידום של האתר, ולכן לא תמיד מעידים על איכות התוכן בלבד.

למה אתם צריכים אשת תוכן לכתיבת תוכן לאתרים?

שימו לב, נשיאים לא כותבים לעצמם נאומים, כוכבי פופ ממעטים לכתוב שירים משלהם, ורוב האוטוביוגרפיות נכתבו על ידי מישהו אחר! אם יש לכם עסק, קחו דוגמה מכמה מהאנשים המצליחים בעולם: אל תכתבו את התוכן שלכם בעצמכם!

סביר להניח, שאף אחד לא מכיר את העסק שלכם טוב מכם, ושאם מישהו יבקש מכם פרטים על החברה שלכם, תוכלו לשפוך מידע במשך שעות. אבל הידע הנרחב שלכם לרוב לא מתורגם טוב בדיגיטל. אם אתם רוצים שהאתר שלכם באמת יגיע לקהל היעד שלכם, אתם זקוקים לאשת תוכן מקצועית, כזו שמבינה בתוכן, ויותר מכך, מבינה בשיווק דיגיטלי!

יצירת תוכן קריא

זה עשוי להפתיע אתכם, אבל הרוב המכריע של המבקרים באתר שלכם יקראו רק חלק קטן מהתוכן. רוב הטקסטים באינטרנט  לרוב לא נקראים על ידי עיניים אנושיות. זה לא בגלל שהמידע לא חיוני (למרות שאנחנו יודעים שיש הרבה דברים חסרי תועלת ותכלית ברשת), זה בגלל שהוא לא נכתב בצורה שמתאימה להרגלי צריכת התוכן של הגולשים בימינו.

אנשי תוכן יודעים לעצב תוכן לאתרי אינטרנט שאנשים באמת יקראו (או לפחות יבינו את עיקרו כשהם גולשים בו). כתיבת תוכן לא עוסקת בדברים מיתיים כמו צפיפות מילות מפתח, מדובר בהעברת המסר שלכם בצורה תמציתית וברורה שתגיע לקהל היעד שלכם ותהפוך אותם ללקוחות.

מספר סיפור

רוב הלקוחות שלכם ייחשפו לעסק שלכם דרך האתר. אם הם ייחשפו אליכם ברשתות החברתיות, היו סמוכים ובטוחים, שלפני שהם ייפנו אליכם, הם יחפשו את האתר שלכם כדי ללמוד עליכם קצת יותר, ובעיקר על מה שמבדיל ביניכם לבין המתחרים שלכם. בעולם שבו אנו חיים, שבו כולם כבר מציגים את עצמם או את העסק שלהם ברשת, רק אתר אינטרנט טוב עם קצת תוכן לא מספיק. האתר שלכם צריך לספר סיפור, ובואו נודה בזה, רוב בעלי העסקים הם לא מספרי סיפורים.

אתם אולי מכירים את העסק שלכם טוב כמו את כף ידכם, אבל לספר את הסיפור של העסק שלכם בצורה משכנעת זה כבר סיפור אחר לגמרי. אם תכתבו תוכן משלכם, סביר להניח שבסופו של דבר תגידו דברים כמו "אני מכיר את העסק שלי כמו כף היד שלי". זה יגרום לבטן של הלקוחות שלכם להתהפך, כי הם רוצים לשמוע את הסיפור שמאחורי העסק, ובשביל זה אתם צריכים שירותי כתיבת תוכן לא פחות ממעולים.

ראייה מרחבית ונטולת דעות קדומות

אתם יודעים כמה העסק שלכם נהדר, וכמה המוצרים והשירותים שאתם מציעים יטיבו עם הלקוחות שלכם. אתם גם יודעים בדיוק למה אתם מתכוונים כשאתם מדברים על זה, אבל האם הקהל שלכם מבין היטב למה אתם מתכוונים כשאתם אומרים את זה?

העדר החיבור הרגשי עם העסק חיוני לצורך כתיבת תוכן איכותי, נקי ונטול דעות קדומות על העסק. לפעמים, התוכן "הנהדר" שבעל עסקים כותבים על העסק שלהם לא אומר כלום לאף אחד מלבדם. מכירים את התקדימים המשפטיים שעורכי דין מפרסמים, ואף אחד לא מבין מה הם אומרים? זו רק דוגמה אחת מיני רבות לתוכן שלא אומר שום דבר למי שלא יודע לקרוא אותו. פעמים רבות זה עלול לגרום לתוצאה ההפוכה מזו שאתם מייחלים לה, ולכן חשוב לזכור, שמה שאתם מתכוונים לו לא חשוב כמו מה שהלקוח שלכם מבין. מלאכת כתיבת התוכן לוקחת את הסיפור שלכם ומפיחה בו חיים, וזה בדיוק מה שאתם צריכים באתר או בכל פלטפורמה שבה תפרסמו את התוכן של העסק שלכם.

תהליך יעיל יותר

הסיבה העיקרית לכך שאתרים רבים נותרים ריקים מתוכן היא בגלל עצירות בתוכן. כשבעלי עסקים מנסים לטפל בתוכן בעצמם, הדברים פשוט לא מסתדרים בזמן. מכיוון שעליכם להשקיע את מרב המאמצים שלכם בניהול ותפעול העסק, אינכם יכולים לפנות מספיק זמן וכוחות לטובת יצירת התוכן.

אם אתם רוצים שהתוכן לאתר שלכם ייכתב בזמן, ושהאתר שלכם יוכל לשרת את העסק בצורה מיטבית, היעזרו בשירותי כתיבה חיצוניים, ותרוויחו תוכן באיכות גבוהה, במהירות.

ואם הגעתם עד כאן, אני מאמינה שיש לנו על מה לדבר. אל תתמהמהו, השאירו פרטים, ואשוב אליכם בהקדם!

שתף את המאמר

השאירו פרטים ואשוב אליכם בהקדם

דילוג לתוכן