איך משווקים את העסק בזמן מלחמה?
אחת השאלות שכל בעלי העסקים שואלים את עצמם מאז החלה מלחמת "חרבות ברזל" היא, איך משווקים את העסק בזמן מלחמה?
כבר ברור לכולנו שמלחמת "חרבות ברזל" היא לא מבצע קצר מועד שנגמר תוך מספר ימים או שבועיים לכל היותר, והגיע הזמן להתנער ולקום על הרגליים, להביט קדימה וללמוד לחיות עם המציאות הקיימת.
בואו נניח בצד לרגע את השוק, הטראומה, הכאב, האובדן והחרדה. אנחנו צריכים להבין שאי אפשר להתעלם מהם, ועדיין, עלינו לשנס מותניים ולהמשיך לתפקד, לצידם, איתם, וכשהם רובצים על גבנו וליבנו.
אז איך עושים את זה?
שיווק עסקים בזמן מלחמה, צעד ראשון
הדבר הראשון שחשוב להבין הוא, ששיווק העסק חייב לבוא מתוך המציאות הקיימת. ברור שהפעילות נפגעה, ברור שהרגלי הצריכה של הקהלים שלנו השתנו, וככל הנראה, צריך לבצע התאמות. זה אומר, שזו העת, שכל אחד יגשים את הייעוד שלו בעולם, ויעשה את מה שהוא הכי טוב בו – למען ולטובת הכלל.
רגע, זה אומר שאתם צריכים לתת שירותים בחינם? לא בהכרח, אבל לצד הפעילות העסקית שלכם, אתם צריכים לתת ללקוחות ולקהלים שלכם מעבר. זה יכול להיות הטבות או הנחות, ידע או כל דבר אחר שיכול לתרום להם. במידת הצורך, חשוב לבצע התאמות או שינויים, להוסיף שירותים ומוצרים או להתאים אותם למצב הקיים.
אני אתן לכם כמה דוגמאות:
אם אתם מספקים שירותים פיננסיים, לקהל שלכם אולי לא יהיה כסף להשקיע, אבל הוא יחפש ידע באשר למה שקורה בשוק, ואיך כדאי לפעול נכון.
אם אתם עוסקים בנדל"ן, התוכניות של הקהלים שלכם להשקיע בנכסים יכולות להשתנות לזמן מה, אבל מי שכבר רכש נכס יחפש דרכים להקל עליו את עול המשכנתא. מתווכים? זה הזמן לעזור לכל מפוני אזורי הלחימה והמפונים, לגייס את המשאבים והקשרים, ולמצוא להם פתרונות דיור זמניים.
אם אתם עוסקים בקמעונאות, קדמו את המוצרים הנחוצים ביותר כרגע, ואל תחששו להציע אותם במחיר מציאה – אתם לא צריכים להפסיד מזה, אבל אם כולם זקוקים כרגע למוצר מסוים, וודאו שכולם יגיעו אליכם כדי לרכוש אותו. אני מבטיחה לכם, הם יחזרו אליכם גם אחרי ימי הלחימה, וככה תרוויחו הרבה מאוד לקוחות נאמנים שיספרו לחברים ולחברים של החברים שלהם שכדאי לקנות דווקא מכם.
עצה נוספת לקמעונאים, ניידו את השירותים שלכם ככל שניתן, הגיעו לבית הלקוח אם זה אפשרי, היעזרו בשירותי משלוחים ונצלו את הכוח של הזירה הדיגיטלית.
מאמנים, יועצים ומטפלים מכל תחום – רפואה משלימה, עובדים סוציאליים, פסיכותרפיסטים ועוד, זה הזמן שלכם לתת עזרה, טיפים, לחשוף שיטות לטיפול עצמי. אתם יכולים גם להציע את האוזן הקשבת שלכם, כדי שאנשים יוכלו לפרוק, אם תרצו, תגבילו את ההצעה שלכם בזמן – לשבועיים או לחודש הקרובים, כמה שמרגיש לכם שאתם יכולים לתרום.
מאמני כושר, פרסמו תרגילים לאימון ביתי, אתם יכולים לפנות לחברות שעובדיהם חיוניים, ולהציע פעילות לעובדים לשחרור מתחים.
באופן כללי, אם יש לכם ידע, זה הזמן לחלוק אותו עם העולם, אבל העניקו לאנשים את הידע והכלים שיעזרו להם לצלוח את המשבר ולהתרומם ביום שאחרי. אל תחששו לתת מעצמכם, הנתינה ממגנטת – לקוחות חדשים. הנתינה גם מדבקת. ככל שתשקיעו בנתינה, אתם תבחינו בכך שיש סביבכם עוד ועוד אנשים, קולגות ומתחרים שפועלים בדיוק כמוכם. התבלטו, שווקו את זה בחכמה, היו המובילים בכל דבר שתעשו, גם זו דרך להישאר בתודעה.
שיווק עסקים בזמן מלחמה, צעד שני
אם הרגלי הצריכה השתנו וכוח הקנייה ירד, הדבר הבא שחשוב לעשות במקביל הוא לדאוג ליום שאחרי המלחמה.
כשהתנועה חוזרת לעצמה, בקצב חדש ומשתנה, חשוב להישאר בתודעה כדי שביום שאחרי, ניתן יהיה לשוב לפעולה ולצבור תנופה. משמעות הדבר היא, שעליכם להשקיע במאמצי שיווק אורגני של העסק שלכם. שוב, המסרים צריכים לצאת מתוך המציאות הקיימת. הנה 2 דוגמאות:
יש לכם עסק לקידום פרויקט פינוי ובינוי? הדגישו את החשיבות של ממ"ד, ואיך ניתן לקדם פרויקטים על ידי בחירת יזם והחתמת דיירים. כך אתם נוגעים בכאב של הקהלים שלכם, ומספקים פתרון עתידי שימנע מהם להיקלע למצב הזה בשנית. אתם מציעים להם ביטחון ובטיחות, יש דבר חשוב יותר מזה בימינו?
אם יש לכם קורסים דיגיטליים, הציעו אותם במחיר מוזל. ספרו לאנשים שזו בדיוק העת להפוך משבר להזדמנות ולצמוח, לעשות את השינוי שחלמו עליו ולא היה להם אומץ לעשות, ללמוד משהו שתמיד רצו ולא מצאו בשבילו את הזמן וכדומה. תוכלו להציע שיעור ניסיון במתנה או לקדם קורס המשך אותו תוכלו להציע אחר כך במחיר מלא.
שיווק אורגני חיוני, עכשיו יותר מתמיד
מי שעוקב אחרי ברשתות יודע, שאני תמיד מדברת על החשיבות של שיווק אורגני, אבל עכשיו, הוא חיוני יותר מתמיד.
אני לא הולכת לפרט לכם על היתרונות של השיווק האורגני ולמה הוא כל כך חשוב לעסק, כי קצרה היריעה, אבל אדגיש, ששיווק אורגני נועד לשמור עליכם בתודעה של הצרכנים וקהלי היעד שלכם ולנווט את כל מאמצי השיווק שלכם לכיוון אחד – לאתר של העסק שלכם.
מה אני ממליצה לכם לעשות?
- שיווק תוכן ברשתות החברתיות, באפיקים שבהם נמצאים הקהלים שלכם – פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין (למשווקים B2B), טיקטוק ועוד.
- לשווק בעקביות לפי כמות הפרסומים והתוכן שבהם תוכלו לעמוד לאורך זמן.
- להמשיך לעבוד על פרופיל הקישורים באתר ולחזק את הקידום שלו.
- לפרסם מאמרים מקצועיים בבלוג האתר עם דגש על מילות מפתח רלוונטיות לעסק ולרוח התקופה.
ומשהו נוסף,
אם דחיתם פרויקטים, אם יש תוכניות מגירה ששמרתם לעתיד כלשהו, זה בדיוק הזמן להתחיל לעבוד עליהן – ברמה העסקית והשיווקית. מבחינה שיווקית זה אומר, שאם דחיתם בנייה של אתר אינטרנט או שרציתם לעשות שינויים באתר הקיים, אם רציתם למתג את העסק שלכם מחדש, או שתכננתם לעבוד על דפי נחיתה, זה בדיוק הזמן, כך שברגע שתוכלו להניע את המצברים, העסק שלכם יעוף קדימה.
איך עסקים יכולים לשמור על מעורבות לקוחות בזמן מלחמה?
בתקופות מאתגרות כמו מלחמה, חשוב לשמור על איזון בין הכרה במשבר הנוכחי לבין מתן ערך עקבי. מומלץ להשתמש בפלטפורמות דיגיטליות כדי ליצור קשר עם הלקוחות, בין אם באמצעות תוכן אינפורמטיבי, תמיכה או הצעת מבצעים מיוחדים. יש לשמור על תקשורת פתוחה עם הקהל על ידי מתן משאבים מועילים, טיפים או אפילו תמיכה רגשית. מדיה חברתית יכולה להוות כלי רב עוצמה לבניית מערכות יחסים חזקות, גם כאשר אנשים לחוצים ודעתם מוסחת מאירועים חיצוניים.
האם עסקים צריכים לשנות את המסר השיווקי שלהם בזמן מלחמה?
בהחלט. יש להתאים את המסר השיווקי כך שישקף רגישות למצב הנוכחי. במקום לקדם הצעות מכירות סטנדרטיות, יש להתמקד בהבנת המצב הרגשי של הקהל ובהצעת ערך המתאים לצרכיו. כדאי להדגיש נושאים של בטיחות, אחדות וחוסן, ולהיות שקופים עם הכוונות לסייע ולעזור, בין אם באמצעות הנחות, מתן ידע או מתן שירותים נחוצים. התאמת ההודעות לאקלים הנוכחי יכול לחלחל עמוק ולבנות אמון לטווח ארוך.
איך עסקים קטנים יכולים להיחשף עם תקציבי שיווק מופחתים בזמן משבר?
עסקים קטנים יכולים להיחשף על ידי התמקדות באסטרטגיות שיווק אורגני חסכוניות. תוכן מדיה חברתית, כולל פוסטים, סרטונים, או אפילו תוכן שנוצר על ידי משתמשים, יכול לשמור על המותג שלך בראש ללא הוצאות כבדות. ניתן לנצל את הרשתות הקיימות של המותג, לשתף פעולה עם עסקים מקומיים אחרים ולהיות יצירתיים עם האופן שבו מספקים ערך (כגון מתן סדנאות מקוונות או ייעוץ חינם). המפתח הוא עקביות והצגת המחויבות של העסק לקהילה בזמנים קשים.
איזה תפקיד ממלאים שותפויות ושיתופי פעולה בשיווק בזמן מלחמה?
שותפויות ושיתופי פעולה יכולים להכריע בתקופות משבר. על ידי שיתוף פעולה עם עסקים אחרים, בין אם בתעשיות זהות או משלימות, ניתן לאסוף משאבים, לשתף בסיסי לקוחות ולהגדיל את הנראות תוך שמירה על עלויות נמוכות. לדוגמה, מאמן כושר עשוי לשתף פעולה עם תזונאי כדי להציע שירותים משותפים, או קמעונאי מקומי עשוי לשתף פעולה עם שירות משלוחים כדי לספק חוויה טובה יותר. שותפויות אלו יכולות גם לשדר תחושת סולידריות ללקוחות, מה שיכול להוביל לנאמנות רבה יותר.
טיפ אחרון, היו סבלניים
המלחמה הנוכחית תפסה את כולנו לא מוכנים. הרבה מאוד עסקים מתמודדים עם מחסור בעובדים, כשאחרים נאלצים להוציא את מרבית עובדיהם לחל"ת. יש שגויסו למילואים, ואחרים לא יכולים לתפעל את העסק שלהם מפאת המיקום הגאוגרפי והסכנה הביטחונית שנכפתה על אזורי הפעילות שלהם. לא רק שאף פעם לא נקלענו למצב מורכב וכל כך כואב, אנחנו גם לא יודעים כמה זמן זה יימשך.
עם זאת, חשוב לזכור, שגם זה לא יימשך לעד, וארוכה ככל שתהיה המלחמה, אנחנו, העורף, ובעלי העסקים בפרט, חייבים להיות סבלניים ולזכור, שרק ביחד ננצח.
אם אתם זקוקים להכוונה או עזרה, אני זמינה. השאירו לי הודעה, ואחזור אליכם במהרה.