כתיבת תוכן לאתרים – מה באמת חשוב שיהיה בתוכן האתר שלך
כתיבת תוכן לאתרים הולכת יד ביד עם עיצוב ובניית האתר. לא אחת מגיעים אלי לקוחות שכבר בנו אתר אינטרנט, אך כזה שלא יכול לשקף את העסק שלהם בצורה טובה מספיק, בעיקר מפני שלא הקדישו מחשבה לסוגי התוכן שצריכים להופיע באתר. כשאני מעצבת ללקוח אתר, אני תמיד לוקחת בחשבון את כל שיקולי התוכן, וזה מה שמאפשר לי לבנות לו אתר שיוכל לשרת את האינטרסים העסקיים שלו בצורה נאמנה, לפתוח לו את הדרך לשיווק נכון ולהגשמת היעדים והמטרות העסקיות שלו תוך הגדלת הנוכחות ברשת ומיתוג נכון.
מה בא קודם – עיצוב אתרי אינטרנט או כתיבת תוכן לאתרים?
זה מאוד תלוי את מי שואלים. מי שיודע רק לבנות ולעצב אתר, ולא מתעסק בכתיבת תוכן לאתרים, עלול לפספס שיקולים מאוד חשובים הקשורים לתוכן האתר. לעומת זאת, מי שמתעסק בכתיבת תוכן לאתרים, אך לא מבין בשיווק ובבניית משפך, עלול ליצור תוכן טוב, אך לא יעיל מספיק. בסופו של דבר, חשוב למצוא את השילוש הקדוש – חברה או איש מקצוע שיכירו היטב את 3 העולמות האלו:
- אפיון נכון של האתר – זה כולל את העיצוב, הנראות, הניווט והפונקציונליות שהאתר מכיל.
- שיווק – הראייה השיווקית חיונית לצורך בניית אתר וורדפרס טוב. זה כולל בחירה במערכת תוכן איכותית וידידותית למנוע החיפוש (כמו וורדפרס לדוגמה), אופטימיזציה של האתר לקידום, התקנת תוספים רלוונטיים ועוד.
- כתיבת תוכן לאתרים – תוכן לאתר אינטרנט מהווה תשתית לקידום של האתר במנוע החיפוש. בנוסף, הוא צריך להיות רלוונטי ואיכותי, מקורי ולעודד את המבקרים לקבל מידע נוסף או לבצע פעולות באתר.
כתיבת תוכן לאתרים – הכל מתחיל בדף הבית
דף הבית של האתר הוא אחד הדפים החשובים ביותר, ומטרתו לשכנע את המבקרים באתר שהעסק שמוצג בו הוא האפשרות הטובה ביותר לעזור להם עם הבעיה הספציפית שלהם.
נשאלת השאלה,
מה צריך להופיע בדף הבית?
כדי לבחון מה צריך להיכלל בעמוד הבית, חשוב לענות על מספר שאלות מכוונות:
- סכמו מה אתם עושים. נסו להשיב על השאלה הזו כמו שהייתם עונים למישהו אקראי ששואל אתכם במה אתם עוסקים.
- בהמשך לשאלה הקודמת, פרטו אילו בעיות אתם פותרים לאנשים, וכיצד אתם פותרים את הבעיות הללו.
- פרטו איך נוצר העסק, ומה החזון שלכם לגביו.
באופן כללי, דף הבית צריך לייצג את כל דפי האתר. חשוב שיהיה שם מידע על מה שהעסק מציע, מה אפשר למצוא באתר, למי האתר מיועד וכדומה. הנה עוד כמה שאלות שחשוב לתת עליהן תשובה בדף הבית:
- מה אתם מציעים?
- את מי אתם משרתים?
- איך אתם פותרים את הבעיות שלהם?
- היכן אתם מספקים את השירות?
- כיצד ניתן ליצור קשר, לבצע רכישה או להזמין מכם את השירות?
- מה מייחד אתכם? מה מבדל אתכם מהמתחרים? איך אתם יכולים לתת מענה טוב יותר מהם?
נשמע פשוט, אבל לא פשוט להיות פשוט.
כתיבת תוכן לאתרים צריכה להתמקד בצרכים של קהל היעד, לכוון את המסרים כך שיגעו ברגש שלהם, ולשמור על שפה מיתוגית אחידה. אנחנו רוצים להימנע מהצהרות המעורפלות שיכולות לחול כמעט על כל עסק כמו "אני יכול לעזור לך להגשים את השאיפות שלך". מה זה אומר? המבקרים באתר ירצו לקבל יותר פרטים ולהבין באופן ברור וחד-משמעי מה בדיוק אתם מציעים!
אז נגיד שמדובר באתר של מנטורית לירידה במשקל או במאמנת כושר. כדי להציג אותה בצורה נכונה ומדויקת, חשוב להבין עם אילו מתאמנים היא עובדת (גברים/ נשים, אחרי לידה/ בגיל המעבר)? וכן, איזה תוצאות היא מספקת ואיך היא מספקת אותן? הנה דוגמה למשהו שיכול להיות טוב לאתר הבית שלה:
" אני מציעה תוכנית אימון אישית לנשים שרוצות להשיב לעצמן את היכולות הפיזיות והמראה הצעיר שאבד עם הזמן או אחרי לידות ושינויים הורמונליים. התוכנית מיועדת גם למי שניסו בעבר מגוון שיטות ולא הצליחו לשמור על התוצאות לאורך זמן".
התוכן בדף הבית צריך להיות תמציתי
אחת הטעויות הנפוצות ביותר שרבים נוטים לעשות בתוכן של דף הבית הוא להרחיב יתר על המידה, או מצד שני, לא לתת מספיק מידע. דף הבית צריך להכיל את כל המידע החיוני שיגרום לקהלים שלכם להבין שאתם הכתובת עבור הבעיה שהם מחפשים לה פתרון. זה טריקי, כי מצד אחד חשוב לספר למבקרים את כל מה שרלוונטי עבורם, ומצד שני, לתת להם את המידע באופן תמציתי ומדויק.
מצד אחד, חשוב לתת מידע חיוני, ומצד שני חשוב לעורר עניין וסקרנות.
מצד אחד, חשוב לספר על כל השירותים שהעסק מציע, ומצד שני, להגדיר באופן ממוקד למי העסק יכול לעזור.
מצד אחד, חשוב לספר על הייחודיות של העסק או מי שנותן את השירות, ומצד שני, לשים את הדגש על הלקוח הפוטנציאלי, ואיך אפשר לעזור לו לפתור את הבעיה שהוא מעוניין לפתור.
וזה לא הכל.
התאמת התוכן למנוע החיפוש
בחירת המילים בדף הבית שלכם לא רק מעוררת את העניין של המבקרים ללחוץ לגלישה לדפים אחרים כדי ללמוד יותר, אלא גם מספקת לגוגל מידע חיוני על העסק ומה שהוא מציע. זה עוזר למנוע החיפוש לאנדקס את האתר ולהציג אותו עבור בתוצאות החיפוש עבור שאילתות רלוונטיות.
המשמעות של זה היא, שהאתר שלכם ייחשף לקהלים חדשים שהוא עשוי להיות רלוונטי עבורם. בראייה לטווח ארוך, זה בדיוק מה שנדרש כדי לדחוף את האתר למעלה בדירוגים של תוצאות החיפוש.
תוכן נוסף שכדאי לכלול בדף הבית
מעבר למה שציינתי לעיל, יש מספר שדות תוכן נוספים שחשוב לשלב כמעט בכל אתר, ועדיף בדף הבית. אלו כוללים:
- המלצות או ביקורות של לקוחות
- סטטיסטיקות והצלחות (מומלץ להציג באינפוגרפיקה מעניינת או בכל דרך ויזואלית שלא תשעמם את המבקרים)
- לקוחות שעובדים עם העסק (מומלץ להציג את הלוגואים של הלקוחות בצורה ויזואלית מעניינת)
מובילים את המבקרים אל דפים נוספים באתר
לאחר שהצגנו את העסק, מה שהוא מציע ולמי הוא יכול לעזור, חשוב להניע את המבקרים לטייל באתר. אם דף הבית הוא חלון הראווה של העסק, הרי שהדפים הפנימיים של האתר הם בית העסק. המטרה היא לגרום לאנשים להיכנס פנימה ולחקור קצת יותר על מה שהעסק מציע.
אם אתם צלמים, מעצבים או אמנים, סביר להניח, שתרצו להפנות את המבקרים לעיין בתיק העבודות שלכם. אם אתם מספקים שירותים, תרצו שהמבקרים יקבלו קצת יותר מידע בדפי השירות. אם מדובר בחנויות אינטרנטיות, הרי שתשאפו למשוך מבקרים לבצע רכישות, ולכן תפנו את המבקרים לאיתור הפריטים שהם צריכים. דמיינו שכל דף נוסף באתר הוא חדר. נשאלת השאלה, לאיזה חדר תרצו להוביל את המבקרים כעת?
אם הצלחתם לאפיין את דף הבית שלכם נכון, תוכלו להוביל ממנו את המבקרים לדפים הרלוונטיים בהתאם לעניין או לאינטרס שלהם. בשלב הזה, חשוב לשלב כפתורי הנעה וקריאות לפעולה (CTA's), באמצעותן המבקרים ידעו מה עליהם לעשות כדי לעבור לשלב הבא של המשפך השיווקי. במילים אחרות, עליכם להגדיר למבקרים היכן עליהם ללחוץ כדי להמשיך לחקור את האתר – לקבל מידע נוסף על שירותים, להיכנס לקטלוג, לחקור את המוצרים שמוצעים בחנות ועוד.
הנעה לפעולה צריכה להיות חלק בלתי נפרד מכל דפי האתר. מומלץ לוודא שיש למבקרים מגוון דרכים ליצור קשר – במייל, בוואטסאפ, בטלפון או אפילו באמצעות צ'טבוט לקבלת מענה לשאלות נפוצות. בחרו את דרכי ההתקשרות בהתאם לסוג התקשורת שתרצו ליצור עם הקהלים שלכם, בהתאם לזמינות שלכם ולאופנים שבהם תרצו לתת להם שירות.
יש עסקים שלא מצליחים לעקוב אחרי אימיילים שנכנסים דרך האתר. עבורם מומלץ לשלב פנייה לוואטסאפ העסקי. אחרים מוצאים שהוואטסאפ מסיח את דעתם, ודווקא המייל מאפשר להם לעקוב אחרי פניות בקלות ובצורה מסודרת. ברוב המקרים, חיוני להשאיר אמצעי התקשרות שזמינים 24/7, כמו המייל לדוגמה, כדי לאפשר ללקוחות פוטנציאליים ליצור קשר בכל עת ולא לפספס לידים.
בואו נתעמק בתוכן שחשוב לכלול בכל אחד מהדפים הפנימיים באתר.
דפי שירות
דפי שירות נועדו לתת מידע ספציפי על שירות שהעסק מספק. אם מדובר במדביר, הרי שדפי שירות יוכלו להתחלק ללכידת מזיקים, הדברת מזיקים, שירותי הדברה לעסקים וכדומה. לעומת זאת, חברת שיווק דיגיטלי תציג בדפי השירות שלה קידום ברשתות חברתיות, הפקה ועריכת סרטונים, בניית אתרים, קידום ממומן בגוגל, קידום אורגני וכדומה.
כל דף שירות צריך לפרט מה השירות נותן ללקוח ואיך הוא יכול לסייע לו. מטרת הדף לספק מידע נוסף שלא ניתן להרחיב לגביו בדף הבית. כך לדוגמה, דף בנושא לכידת מזיקים ידבר על שיטות ללכידת נחשים, שיטות ללכידת מכרסמים וכדומה. דף בנושא קידום ברשתות חברתיות יעסוק במגוון הרשתות שקיימות והמומחיות של החברה בקידום ברשתות הללו.
קטלוג
קטלוג הוא הדרך הטובה ביותר להציג כל מה שמצטלם יפה. זה יכול להיות דוגמאות לעבודות של אדריכל, מנות של מסעדה או עיצוב אולם לאירועים. אם העסק שלכם מצטלם יפה, יש סיכוי טוב שקטלוג יוכל לשרת אותו היטב.
מכיוון שתמונה אחת שווה אלף מילים, אין מה להכביר בתוכן בדף מסוג זה. אולם, חשוב לתת כותרות ותיאור לתמונות כדי שהמבקרים באתר יוכלו לדעת בדיוק במה מדובר.
דפי מוצרים
כשמדובר בחנות אינטרנטית, חשוב לכלול מידע חיוני על כל מוצר שמציעים למבקרים באתר. זה יכול להיות גודל המוצר, הכמות והצבעים שקיימים במלאי, מחיר המוצר, זמן האספקה, מדיניות החזרות וביטולים, נקודות איסוף וכדומה.
חשוב לדעת, שבכל הנוגע לרכישה אינטרנטית, ככל שללקוח יהיה מידע נוסף, כך הסיכויים שהוא יבצע רכישה שנכונה עבורו גדל. במידת הצורך, כדאי לנסח תקנון או דף שמפרט את מדיניות החברה בנוגע להחזרות, ביטולים, משלוחים ונקודות איסוף וכדומה.
כתיבת תוכן לאתרים ודפים נוספים שחשוב לכלול באתר
אודות
דף אודות מפרט על מי שעומד מאחורי העסק ואת החזון, הערכים והמטרות של העסק. ניתן לפרט בדף זה למה הוקם העסק, ואף לכלול ציר זמן שמציג את ההתפתחות של העסק לאורך השנים. כמו כן ניתן להציג בדף זה את הנפשות העיקריות שפועלות בעסק – מנכ"ל, מנהלים, נותני שירות, נציגים עיקריים וכדומה.
כשמדובר בכתיבת תוכן לאתרים, דף האודות יכול להיות מאתגר במידה מסוימת. אף על פי שנוטים לחשוב שהדף הזה נצפה פחות, זה לא תמיד נכון. מי שנכנס אליו רוצה להכיר את העסק לעומק, ולכן חשוב לכתוב תוכן מעניין ולא בנאלי, סוחף ולא משעמם, ועדיין, תוכן שיהיה נאמן לשפה של המותג וייצג אותו בצורה אותנטית ונאמנה.
בלוג
מאמרי SEO בבלוג נועדו להרחיב בכל מיני נושאים שעשויים לעניין את המבקרים באתר ורלוונטיים למה שהעסק מציע או עושה. הנה כמה דוגמאות:
- בבלוג של קליניקה לטיפולי שיניים, ניתן להרחיב על סוגי טיפולים שונים ובעיות שיניים מורכבות שמספקים מידע, נותנים מענה לשאלות נפוצות ומפיגים חששות.
- בבלוג של חברת קוסמטיקה ניתן לתת מידע על בעיות עור שונות, לפרסם מדריכים לשימוש במוצרי החברה או לספק סקירה של מחקרים רלוונטיים הנוגעים לטיפולים שונים.
- בבלוג של אינסטלטור ניתן לתת מידע על פתרון בעיות בשיטות ביתיות, דרכים לשמירה על צנרת נקייה, מגוון שיטות מתקדמות לפתרון בעיות ועוד.
- בבלוג של חברת נסיעות ניתן לספק מידע על לוקיישנים שונים, אתרי טיולים מפורסמים, מידע חיוני על יעדים פופולריים ועוד.
רגע לפני שמסיימים,
המאמר הזה מכסה את מרבית המידע שניתן לתת על כתיבת תוכן לאתרים. מכיוון שאי אפשר להפריד את הנושא מעיצוב האתר ושיווק, השתדלתי לתת מידע נוסף כדי להרחיב את היריעה ולתת לכם תמונה רחבה ככל שניתן על מה שנדרש כדי לכתוב תוכן טוב שישרת את העסק שלכם בצורה נאמנה.
עם זאת, יש מגוון נושאים נוספים שלא צוינו כאן, כמו החשיבות של תמונות וסרטונים, אופן הפריסה של התוכן באתר, החשיבות של כותרות וכותרות משנה ועוד. באופן כללי, חשוב לזכור שהתוכן אמור להיות מעניין ומסקרן, ולשקף את ערכי המותג באופן עקבי. חשוב לשמור על טון אחיד ושפה תקנית ולשלב מילות מפתח שיסייעו בהמשך לקדם את האתר בגוגל.
כמו כן, אני באמת ממליצה לעבוד עם מומחית קופירייטינג כדי להבטיח שתוכן האתר שלכם יניב עבורכם את המרב ויבטיח המרות.
אני מזמינה אתכם לשאול, להגיב ולשתף. ואם נראה לכם שמשהו חסר, כתבו לי, אשמח להרחיב לכם בנושא.